Att resa med tåg

Under september 2017 reste jag med Interrailkort (3074 kr) för att vandra Camino Santiago de Compostela.

Efter övernattning i Hamburg (hostel 325 kr) fortsatte jag mot Paris. Tåget blev försenat och jag missade snabbtåget till Biarritz dit jag skulle komma sent på kvällen. Hotellet gick inte att avboka (562 kr). Liggvagn till Toluouse kostade naturligtvis extra och en stor del av följande dag gick till omvägen.

Hemresan via Madrid fungerade. Men det inte gick inte att boka platsbiljett på franska tåg från stationen i Madrid. Jag visste således inte om det gick att få plats på liggvagnen till Paris.

Kostnaden för interrailkort, platsbiljetter och övernattningar (men inte mat) blev 5 930 kr. När sex dagar gått åt till resande, kunde jag inte gå vandringen på de 24 dagar som återstod på Interrailkortet. Som planerat avbröt jag och återvände till Sverige, men bestämde mig för att efter några veckor fortsätta vandringen.

Resa nummer två valde jag att göra med billigt flyg. Kostnaden var under 1 000 kr och var väg tog mindre än en en dag (flygtid ca 3 h).

Om flygskatt ska åstadkomma att resenärer av ekonomiska skäl väljer tåg, bör skatten vara 6 000 kr inte 60 kr. Detta är knappast realistiskt men visar hur stor skillnaden är.

Flyget fungerar internationellt, ett norskt bolag flyger dig från Sverige till Spanien utan problem. Så är det inte för tåg. Som exempel har elektriska tåg i Danmark en spänning på 25 kV 50 Hz, medan Sverige har 15 kV 16 2/3 Hz. System för signalering och säkerhet är dessutom olika. Om det inte är specialbyggt kan ett svenskt (eller norskt) tåg följaktligen inte passera Danmark.

Tekniska skillnader och protektionistiska tendenser gör att tåg huvudsakligen är knutna till den egna nationen. Tänk tanken att endast franska flygplan får passera Frankrike och tyska Tyskland så framgår skillnaden. Resan skulle då troligen kosta mer än 6 000 kr och ta betydligt längre tid.

Ett ”gemensamt” tågsystem värt namnet i Europa kräver att EU kan fatta tvingande beslut. Detta och många liknande frågor anser jag att vi på allvar bör ta upp med våra politiker. Vill vi ha en järnväg som kan konkurrera med flyget krävs gemensamma åtgärder.

Journalister och media måste även på allvar rapportera från EU och hålla igång intresset för de många frågor som kräver gemensamma lösningar, inte bara späda på nationalism genom att skriva om snus, bananer och liknande.

Tåg medför mycket mindre miljöbelastning och kostar mindre än godstransport med lastbil, eller resa med personbil. Saknas gemensamma system blir det tyvärr bara i teorin.

Enas inte Europa om frågor som dessa minskar våra möjligheter i framtiden. Kina har byggt vägar och järnvägar för ”den nya sidenvägen”. De har skapat infrastrukturer och allianser för transporter mellan Kina och Europa.

De första tågen har redan anlänt från Tangshan i Kina till Antwerpen i Holland. Tåg till Finland går redan och under 2018 kommer sannolikt persontrafik igång, även på andra sträckor än via transsibiriska järnvägen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.